kerstmaaltijd

Hoe omgaan met al dat (lekkere) eten ?

De feestdagen zijn nu wel heel erg concreet. Maar hoe pak je dit alles aan? Iedereen wil graag eens meesmullen van die heerlijke maaltijden, en het cliché wil dan dat ik als diëtiste zeg: “nee je mag geen kroketten eten hoor” of “nee je mag geen dessert nemen”. Maar wie kan dit volhouden? Zelfs wij kunnen dit niet. Dus hier enkele tips om te kunnen meegenieten van dit gezellig samenzijn zonder dat de weegschaal u hier een hele tijd aan herinnert!

  • Vraag een stappenteller als kerstcadeau: het lijkt een banaal geschenk maar je zal o zo dankbaar zijn! Elke dag 10 000 stappen zetten heeft een fantastisch gezondheidsvoordeel!
  • Heeft u een bureaujob? Stel elke keer u gaat zitten een alarm in die na 45’ afgaat. Dit is het signaal om even een wandeling te maken, ga water halen bij de verste kraan of ga even naar het toilet. Zo voorkomt u dat u te lang zit en uw bloedsomloop niet optimaal is.
  • Hou afstand van de hapjes. Wanneer je moet rechtstaan of enkele stappen moet zetten om bij de hapjes te komen heeft u meer bedenktijd. Als de hapjes binnen handbereik staan heeft u ze al vast voor u het goed beseft.
  • Vraag aan de gastheer/gastvrouw om de saus en frietjes/kroketten apart te serveren. Zo kan u zelf bepalen hoeveel u ervan neemt.
  • Ga jezelf zeker niet uithongeren in de aanloop naar het feest. Als je met honger aankomt zal je zeker meer eten.
  • Eet dus al iets voor je vertrekt of voor de gasten aankomen. Een magere yoghurt, een kom soep of een klein handje ongezouten noten geven u reeds een vol gevoel waardoor je minder neiging hebt om onmiddellijk het voedsel aan te vallen.
  • Blijf sporten! Niets die meer voldoening geeft dan een goede sportsessie tijdens de feestdagen. Meestal zitten we heel veel binnen en moet we lang tafelen. Net daarom kan het dubbel zo veel deugd doen om eens te gaan wandelen/fietsen/lopen/…
  • Niets leuker dan het nieuwe jaar met een dansje in te zetten. Gaan feesten hoeft helemaal niet verboden te zijn! Integendeel, wanneer je voldoende op de dansvloer staat en te veel alcohol beperkt kan het zelfs een heel goede work-out zijn!
  • Geniet bovenal van uw familie en vrienden. Zij zijn het belangrijkste en niet het eten! En start de dag nadien terug met volle moed met een gezonde voeding!

Ik wens u een heel vrolijk kerstfeest een gelukkig nieuwjaar! Ik hoop dat u al uw doelen kan bereiken en dat PULSO u hierbij kan bijstaan!

Louise Vandenbroucke

HAPPY PULSO-HOLIDAYS!

site lekker eten 2

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *