koffie

Sporters en koffie

Espresso, Lungo, Cappuccino, Latte Macchiato,… met of zonder extra smaakje, het kan smaken! Is het om wakker te worden, om te relaxen, om op te warmen of van pure gewoonte? Velen hebben zo hun eigen reden om dagelijks redelijk wat koffie te drinken. Maar is het wel zo interessant voor sporters?

Iedereen weet dat een goede vochtbalans van groot belang is. Voor (duur) sporters is dit van nog groter belang. Tijdens trainingen, wedstrijden EN rustdagen vragen we heel wat van ons lichaam. Het ene deeltje moet naar daar, het andere naar daar. Die cel moet dan wakker worden en die spieren moet nu samentrekken. Maar deze mooie processen zijn onmogelijk uit te voeren zonder een goede vochtbalans! Helaas zijn er verschillende factoren die dit negatief beïnvloeden.

Koffie is daar één van. Caffeïne werkt enerzijds positief op onze alertheid, prestatie, uithouding en vermoeidheidsniveau. Maar anderzijds werkt caffeïne helaas dehydraterend… Dit is te zien op onderstaande afbeelding:

 

Grafiek Sporters en Koffie3

 

 

De uiterst linkse maatstaf toont aan dat koffie dus een negatief effect heeft op onze vochtbalans. De derde maatstaf toont aan dat 1 liter Spa Reine (of ander water) logischerwijs al aan 2/3 van onze dagelijks vochtbehoefte voldoet (1,5l/dag). Als we ORS(zoutoplossing) nemen hebben we nog een groter voordeel. Bij elke ¼ liter koffie die we drinken ( ongeveer 4 kopjes) moeten we dus ook ¼ liter water drinken om dit te NEUTRALISEREN. Willen we daarbij hydrateren, dan moeten we dus ½ liter water drinken. Dit is de reden waarom er in de beter koffiezaken water geserveerd wordt bij een lekker kopje koffie.

Praktisch is koffie dus niet verboden en heeft zeker vele voordelen (alertheid, opwekkend, uithouding, gezelschap, troost), maar is het heel belangrijk om water erbij te drinken. Om bij wedstrijden caffeïne op te nemen is het aan te raden dit in de vorm van een pil of tablet te gebruiken. Op deze manier komt de caffeïne onmiddellijk daar waar het moet (hersenen) zonder in onze darmen het dehydraterende effect te hebben.

De alerte lezers hebben zeker ook opgemerkt dat maatstaf 2 overgeslagen is. Dit omdat ik het belangrijk vind hier een aparte paragraaf aan te besteden. De tweede maatstaf symboliseert alcohol. Alcohol heeft, zoals te zien, ook een uitdrogende werking. Maar dit is niet het enige nadeel. Vele nemen na een zware inspanning recoveryvoeding (shake, chocolademelk,…). Dit is heel goed! Maar wie na deze recovery ook nog eens de cafetaria induikt voor een gezellige pint heeft helaas veel energie én geld verloren aan zijn recoveryvoeding. De eiwitten in de recoveryvoeding hebben als functie eiwitsynthese te doen in de spieren. Alcohol breekt deze synthese volledig terug af. Naast een kater en dehydratatie heeft alcohol dus ook een negatief effect op de recuperatie van onze spieren!

Dus, zowel koffie als alcohol is niet verboden en kunnen zo af en toe wel eens.

MAAR: de timing hiervan is heel belangrijk!

Louise Vandenbroucke
Sportdiëtiste Pulso

 

3 antwoorden
  1. Glenn
    Glenn zegt:

    Kan ik mijn Espresso, Lungo, Cappuccino, Latte Macchiato caffeïnevrij drinken zonder dehydraterend effect? Tis zo lekker, hé ;)

    Beantwoorden
    • Matthias Boetens
      Matthias Boetens zegt:

      Beste, wij hebben uw vraag doorgestuurd naar onze voedingsdeskundige. Hij zal je hiermee verder helpen. Groeten, het Pulso – Team

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.