Bezoek Pulso-Preventielab op open Bedrijvendag !

Op zondag 4 oktober zetten we onze deuren open en staan de Pulso-Preventielab coaches, therapeuten en medewerkers ter beschikking voor jullie met tekst en uitleg.

Jullie zijn van harte welkom en hou onze site maar in de gaten voor meer nieuws omtrent workshops, te winnen prijzen, programma …

Tot dan !!

OBD

Verstandige winterpret ?!

1416400702890-13bj07r4x1ibw-700-80Koning winter staat voor de deur, een periode waarin je als biker staat te popelen om het seizoen van de zondagse toertochten aan te vatten. Door weer en wind worden modderige paden en singletracks bedwongen om nadien te genieten van een welverdiende trappist. Echter ook voor de competitieve renner/triatleet zijn deze tochten een leuke afwisseling met de eentonige duurtrainingen die in de winterperiode moeten worden afgewerkt.

Door de motivatie waarmee de meeste bikers in groep vertrekken en door het hoge fungehalte van deze ritten wordt echter vaak de fietscomputer uit het oog verloren. Je komt dan ook vaak thuis met het gevoel dat je een wedstrijd in de benen hebben, omdat die ene makker toch maar even wou testen wie als eerste de bevoorrading zou bereiken. De impact op het lichaam wordt toch wel onderschat en vaak zien we dat de intensiteiten eigenlijk te hoog zijn om te kunnen spreken van een gezonde sportbeoefening.

Omdat we de mountainbikepret niet willen bederven is een verkondiging dat iedereen trager moet rijden zeker niet aan de orde. Echter door het uitvoeren van een eventuele extra training tijdens de week of door gestructureerd de mountainbiketocht af te werken, kan je je eigen niveau een heel stuk opkrikken, zonder je lichaam te overbelasten. Op lange termijn is dit een betere vorm van trainen, die je in het midden en aan het einde van het mudbike seizoen geen windeieren zal leggen!

Maar wat is nu te hoog voor jou als individu? Wanneer rijd je te snel of pleeg je roofbouw op je lichaam? Pulso-Preventielab biedt een range aan van eenvoudige submaximale testen tot geavanceerde inspanningstesten die een heel goed beeld geven van jouw fysieke capaciteiten, zowel voor recreanten als doorgedreven wielrenners. Deze resultaten, eventueel in combinatie met begeleiding, kunnen ervoor zorgen dat jij deze winter elke zondag in vorm aan de start staat van je wekelijkse funmoment in de vlaamse klei en dat je die vorm verder aanscherpt gedurende de hele winter!

Ride on!

Pulso Coaches Matthias en Bart

Submaximale fietstest: iets voor jou?

Happy couple riding bicycles outside, healthy lifestyle fun concept

Lactaattesten hoeven niet altijd maximaal te zijn. Vaak kunnen we met submaximale informatie al heel wat doen richting trainingssturing. Bovendien zijn deze tests veiliger en kunnen de kosten voor de sporter laag gehouden worden. Bij Pulso-Preventielab sta je als sporter centraal en maken we graag onderscheid volgens uw specifieke doelen, niet iedereen heeft dan ook nood aan een maximale lactaattest.

  • Heb je een specifiek doel als sporter en wil je hier gestructureerd en efficiënt naartoe werken zonder als competitief renner behandeld te worden?
  • Ben je een beginnend sporter die vanaf nu in de juiste zones wil kunnen trainen met gezondheidswinst als objectief?
  • Wil je een goede inschatting krijgen van je huidige fysieke capaciteiten zonder daarvoor diep in de geldbuidel te tasten?

Pulso-Preventielab heeft een submaximale lactaattest toegevoegd aan het pakket van aangeboden testen. Kom met je eigen fiets naar ons testcentrum en wij bepalen jouw aerobe capaciteiten. We geven jou trainingsrichtlijnen en zones waarmee je eigenhandig aan de slag kan of die wij gebruiken om jou later individueel te begeleiden naar jouw persoonlijk doel toe. Bovendien krijg je er nog een starterspakket sportvoeding en een bidon bovenop!

De submaximale inspanningstest kan vanaf nu geboekt worden via onze website voor een kostprijs van 99€.

Sport jezelf naar een hoger niveau!

Matthias Boetens,

Pulso-Preventielab coach

Kan een full distance triatlon volledig op vloeibare voeding?

Vaak horen we verhalen van triatleten die een full distance triatlon triatlon uitdoen volledig op vloeibare voeding. Zelfs onder de echte toppers zijn er atleten die hierop presteren.

Theoretisch gezien kan dit, het belangrijkste is dat ons lichaam voldoende energie heeft om te presteren. Vooral de koolhydraten zijn hier van belang. Het is belangrijk voldoende koolhydraten te hebben. Te veel is echter ook niet goed, dit kan maag- en darmproblemen veroorzaken. En laat nu net dat het punt zijn waar de theorie met de praktijk kan botsen.

Er zijn verschillende zaken waarom een volledig vloeibare voeding problemen kan geven op een Ironman:

  • Vloeibare voeding komt onmiddellijk in de maag en darmen en gaat zo ook snel in het bloed. Het moet namelijk niet meer gesplitst worden aangezien dit al tijdens het productieproces is gebeurd. In ons bloed kan de energie dan getransporteerd worden naar de nodige plaatsen. Maar op deze manier blijft de maag wel steeds leeg want voor vele atleten een heel onaangenaam gevoel kan geven.
  • Door de snelle opname piekt het suikerniveau in het bloed onmiddellijk omhoog. Door deze snelle opname kan een hoge piek veroorzaken, hoge pieken kunnen ook diepe dalen geven met een suikerdip als gevolg.
  • Vloeibare voeding bevat ook geen andere bestanddelen behalve suikers. Dit is dan ook een hoge concentratie van één bepaald soort voedingsbestanddeel voor onze maag en darmen. Het kan dus goed zijn dat bepaalde atleten hierop gaan reageren. Wanneer we daarentegen een energiebar bekijken zitten hier steeds, weliswaar in kleine hoeveelheid, vetten en eiwitten in. Deze vertragen de maaglediging waardoor de ‘shock’ kleiner is en het lichaam meer tijd krijgt om deze suikers te verwerken.

Als we de voor en nadelen van vloeibare voeding tijdens een race bekijken komen we tot volgende vergelijking:

Voordelen

Nadelen

Onmiddellijk opname van energie

Snelle vertering

Geen restjes in de mond

Praktisch gemakkelijk mee te dragen

Te snelle maaglediging met hongergevoel als gevolg

Plakkerig in de mond

Vaak onhandig in gebruik

 

Volgens de theorie kunnen we dus concluderen dat een full distance triatlon op volledig vloeibare voeding kan wanneer er rekening wordt gehouden met de juiste hoeveelheid suikers, niet te veel en niet te weinig. Praktisch bekeken zijn er echter mogelijke problemen die gepaard gaan met een vloeibare voeding. Het kan dus aangewezen zijn om tijdens het fietsen vaste voeding te nemen. In het lopen is vloeibare voeding beter gezien hier veel schokken zijn en een vaste voeding dus zwaar om dragen is.

Bij zowel een kwart als halve triatlon kan een volledig vloeibare voeding zeker en zou dit geen problemen geven. Indien we naar een volledige triatlon kijken zou ik het afraden enkel vloeibare voeding te gebruiken. De nadelen van een volledig vloeibare voeding wegen meer door ten opzichte van de voordelen.