Kan een full distance triatlon volledig op vloeibare voeding?

Vaak horen we verhalen van triatleten die een full distance triatlon triatlon uitdoen volledig op vloeibare voeding. Zelfs onder de echte toppers zijn er atleten die hierop presteren.

Theoretisch gezien kan dit, het belangrijkste is dat ons lichaam voldoende energie heeft om te presteren. Vooral de koolhydraten zijn hier van belang. Het is belangrijk voldoende koolhydraten te hebben. Te veel is echter ook niet goed, dit kan maag- en darmproblemen veroorzaken. En laat nu net dat het punt zijn waar de theorie met de praktijk kan botsen.

Er zijn verschillende zaken waarom een volledig vloeibare voeding problemen kan geven op een Ironman:

  • Vloeibare voeding komt onmiddellijk in de maag en darmen en gaat zo ook snel in het bloed. Het moet namelijk niet meer gesplitst worden aangezien dit al tijdens het productieproces is gebeurd. In ons bloed kan de energie dan getransporteerd worden naar de nodige plaatsen. Maar op deze manier blijft de maag wel steeds leeg want voor vele atleten een heel onaangenaam gevoel kan geven.
  • Door de snelle opname piekt het suikerniveau in het bloed onmiddellijk omhoog. Door deze snelle opname kan een hoge piek veroorzaken, hoge pieken kunnen ook diepe dalen geven met een suikerdip als gevolg.
  • Vloeibare voeding bevat ook geen andere bestanddelen behalve suikers. Dit is dan ook een hoge concentratie van één bepaald soort voedingsbestanddeel voor onze maag en darmen. Het kan dus goed zijn dat bepaalde atleten hierop gaan reageren. Wanneer we daarentegen een energiebar bekijken zitten hier steeds, weliswaar in kleine hoeveelheid, vetten en eiwitten in. Deze vertragen de maaglediging waardoor de ‘shock’ kleiner is en het lichaam meer tijd krijgt om deze suikers te verwerken.

Als we de voor en nadelen van vloeibare voeding tijdens een race bekijken komen we tot volgende vergelijking:

Voordelen

Nadelen

Onmiddellijk opname van energie

Snelle vertering

Geen restjes in de mond

Praktisch gemakkelijk mee te dragen

Te snelle maaglediging met hongergevoel als gevolg

Plakkerig in de mond

Vaak onhandig in gebruik

 

Volgens de theorie kunnen we dus concluderen dat een full distance triatlon op volledig vloeibare voeding kan wanneer er rekening wordt gehouden met de juiste hoeveelheid suikers, niet te veel en niet te weinig. Praktisch bekeken zijn er echter mogelijke problemen die gepaard gaan met een vloeibare voeding. Het kan dus aangewezen zijn om tijdens het fietsen vaste voeding te nemen. In het lopen is vloeibare voeding beter gezien hier veel schokken zijn en een vaste voeding dus zwaar om dragen is.

Bij zowel een kwart als halve triatlon kan een volledig vloeibare voeding zeker en zou dit geen problemen geven. Indien we naar een volledige triatlon kijken zou ik het afraden enkel vloeibare voeding te gebruiken. De nadelen van een volledig vloeibare voeding wegen meer door ten opzichte van de voordelen.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *