Pulso-Preventielab atleet in de kijker: Stan-Louis Bufkens tijdens de IM 70.3 SU

Voila. Hier sta ik dan.

Zij aan zij met mijn vriendin Elke. Samen aan de start van de 70.3 IM in Zuid-Afrika.

Maar eerst even terug. Terug naar een aantal maanden van training. Training, maar ook opoffering. Ik ben het natuurlijk wel al gewoon en weet wat trainen voor een IM inhoudt.

De Voorbereiding

Toen mijn vriendin eind augustus met het idee kwam om er eentje samen te doen in Zuid-Afrika heb ik dan ook niet lang getwijfeld. Hoewel… De wedstrijd stond gepland op 24 januari. Dat betekende dus vele trainingsuren in lange broek, dikke truien en flashy mutsen om de Belgische winter te trotseren. Zo gezegd, zo gepland, zo gedaan. Samen met Elke de fiets op en weg waren we. Eerst echter nog even bij de fietswinkel langsgegaan, want Elke had eind augustus namelijk nog geen koersfiets, laat staan een aantal fietskilometers in de benen. Voor haar kon je dus echt wel van een IM-avontuur spreken.

De eerste weken werkte ik samen met Pulso coach Matthias vooral aan mijn basisconditie. Lange looptrainingen na mijn werk, lange zwemtrainingen voor mijn werk en tussendoor draaide ik mijn rollen warm in de garage. Eigenlijk kon ik niet klagen over mijn voorbereiding, wat op Trainingpeaks werd gezet door Matthias volgde ik zou goed mogelijk op. Nu en dan wel eens afgezien toen ik om 22u ’s avonds solo langs de Leie liep, maar voor de rest viel de koude winter heel goed mee. Naarmate de trainingsweken vorderden, werden er ook af en toe vrij pittige trainingen in het schema toegevoegd, alles in samenspraak met Matthias, om mij topfit aan de start te krijgen in Zuid-Afrika.

De Wedstrijd

De wedstrijd zelf begon al bij aankomst in de luchthaven van Port Elizabeth. Plots 30 graden en felle zon op de snuiter. Vanaf nu smeerde ik elke dag zonnecrème zoals een Chinese toerist. Een paar acclimatisatie-dagen later stonden we aan de start, oog in oog met de Indische oceaan. Deze keer was Elke niet mee als supporter maar als echte IRONWOMAN in wording. De stress die ik normaal voor een wedstrijd voel was amper merkbaar. Ik had me heel degelijk voorbereid met mijn coach en de rolling swim-start speelde hierin ook een grote rol voor mij. De ervaring die op ons wacht, een 70.3 IM in Zuid-Afrika, is een onbeschrijfelijk en fantastisch gevoel.

Mijn zwemonderdeel was zeker niet slecht. 36 minuten zwemmen in surfers-golven was voor een trage vis zoals mezelf beter dan verwacht. De trainingskilometers in het zwembad worpen hun vruchten af. Zoals altijd was ik heel blij als ik mijn fietshelm opzette. Mijn favoriete onderdeel kon beginnen. Het golvende parcours met 1300 hoogtemeters was niet meteen op mijn maat geschreven, 4 à 5 beaufort wind dan weer wel. Zonder veel na te denken ging ik op mijn aero-bars liggen en weg was ik. De eerste 45km waren de zwaarste. Veel positieve hoogtemeters, weinig dalen. Maar de benen waren goed. Ik haalde tientallen atleten in en kreeg onderweg hier en daar een complimentje over mijn TT-fiets. Aan het keerpunt kon mijn wedstrijd echt beginnen. Veel dalen, iets minder stijgen. Nu kwam mijn lichaam van 85kg beter van pas. Gaan met die banaan dacht ik, terwijl ik snel nog een gelletje achter mijn kiezen stak.

1249_010860

Na 2u49min kwam ik aan in de transitie-zone. De tijdens de winter opgebouwde basisconditie zorgde ervoor dat ik fris en tevreden kon beginnen aan het looponderdeel. De eerste 3km verliepen perfect. Ik liep een mooi tempo rond de 4’30 en mijn spieren gaven geen krimp. Ik verslikte mij echter in een bekertje cola. Niets ernstigs dacht ik, tot ik plots moest overgeven. Al mijn energie in één keer kwijt. Versuft en verbaasd wandelde ik op zoek naar de medical tent. Opgeven dan maar, dacht ik. Die gedachte zette ik al even snel om naar motivatie om te blijven doorgaan. Een IM-wedstrijd, in zo’n land, in de zomerse zon, samen met je vriendin. Stop met zagen en ga door. Die 18 overige kilometers waren de langste uit mijn prille triatlon-carrière. Geen zin meer in gels of cola. Enkel water, koude sponsen en veel karakter sleepten mij naar de finish. Volledig leeg, echt vollédig léég, maar voldaan kwam ik aan.

1249_032652

Ik haastte mij (relatief gezien) naar de laatste kilometer-zone om mijn vriendin Elke te zien finishen. 5 maanden geleden zwom ze nog geen 50m crawl en kocht ze haar eerste koersfiets. Nu finisht ze een 70.3 IRONMAN in het land waar ze geboren is. Zot. Een aantal dagen later heb ik Elke ten huwelijk gevraagd. Nadat ze volmondig “ja” heeft geantwoord beleefden we de reis van ons leven.

Een IM in Zuid-Afrika, ik kan het alleen maar aanraden. Zeker onder goede begeleiding van een coach, die ik heb gevonden bij Pulso- Preventielab.

Eén tip: smeer je goed in en koppel er een leuke reis aan. Ik geef het maar mee…

 

Stan – Louis Bufkens.

Get fit and healthy voor de zomer met onze beweegcampagne!

Het Probleem

De donkere dagen beginnen stilaan korter te worden en binnen een korte tijd zal hopelijk de zon weer meer van de partij zijn. Het zomergevoel komt op en mensen worden zich bewust van ‘het kilootje teveel’ of van hun zittend gedrag tijdens de wintermaanden. De nieuwjaarsperiode met maaltijden en feesten begint nu zowaar zijn negatieve impact te tonen. Je wil dan wel weer meer gaan bewegen en gezonder gaan leven, maar hoe doe je dat in godsnaam?

Stap voor stap

Omdat niet iedereen ‘atleet’ wil zijn, maar soms gewoon gezond wil leven en omdat niet iedereen een zee van tijd heeft om te sporten, hebben wij een haalbaar beweegprogramma uitgewerkt. Met dit programma leer je bewegen doorheen de dag, zonder veel extra tijd te moeten vrijmaken. Dit, aangevuld met enkele korte sportmomenten tijdens de week, heeft al heel wat positieve impact op je gezondheid.

Bewegen staat echter nooit los van voeding. Een gezond voedingspatroon is daarom minstens even belangrijk. In ons beweegprogramma zit dan ook een analyse van de lichaamssamenstelling (+ een herevaluatie) en een gesprek bij de diëtiste verweven. Zo kan je gezonde beweging gaan combineren met betere voedingsgewoontes om een mooi resultaat te bereiken.

Omdat beginnen met bewegen/sporten vaak gepaard gaat met veel vragen en onzekerheden, voorzien wij ook elke maand een overlegmoment met de coach. Er wordt geëvalueerd wat je allemaal hebt bereikt, waar je het moeilijk mee hebt en er wordt tijd besteed aan het overlopen van jouw eventuele vragen. Zo kan je de volgende maand telkens weer gemotiveerd je doelen nastreven.

Go For It!

Dit alles zit dus in 1 beweegprogramma dat jouw levensstijl met de juiste tips volledig wil veranderen, ook op lange termijn. Op onderstaande afbeelding vind je alle info errond. Aarzel niet om ons te contacteren voor vragen of onduidelijkheden. Aarzel al helemaal niet om deel te nemen en werk te maken van jouw goede voornemens, go for it!

Coach Matthias en Diëtiste Louise.

Beweegcampagne