Wat met voeding bij blessures ?

De trainingsintensiteit gaat gaandeweg omhoog en het risico op blessures bestaat altijd. We wensen het niemand toe maar het gebeurt jammer genoeg! Wat met de voeding tijdens zo’n blessure, kan je zomaar alle principes over boord gooien want ‘het heeft toch geen zin’. Het is misschien interessant in functie van de blessure ontwikkeling en uw comeback om toch wat aandacht aan de voeding te besteden. Pulso-Preventielab diëtiste Louise Vandenbroucke geeft uitleg rond enkele belangrijke componenten.

Energie:

Het spreekt voor zich, door blessures train je minder en verbrand je dus minder calorieën. De grote porties pasta zullen dus helaas moeten verminderd worden. Vaak zien we wel dat dit niet altijd een grote opgave is, gezien het hongergevoel minder gestimuleerd wordt door de verminderde activiteit.

Eiwitten:

We zien het vaak, een normaal been en een fijn been ten gevolge van de gedwongen inactiviteit. Spieren gaan snel verloren. Spieren zijn opgebouwd uit eiwitten, eiwitten zijn opgebouwd uit een aaneenschakeling van aminozuren. Bepaalde aminozuren zijn van groter belang voor het spierbehoud dan andere. Zo zijn er de BCAA’s. Dit zijn 3 soorten aminozuren, waaronder ook leucine die een groot gunstig effect heeft op de recuperatie. Deze 3 aminozuren zijn belangrijk voor de spieraanmaak en het behoud ervan. Het kan dus interessant zijn deze in een supplement te nemen. Daarnaast kan een verhoogde eiwitinname ook gunstig zijn. Een extra glas melk of yoghurt zullen er dus zeker goed aan doen. (referentie: Wall, Morton & Van Loon, european journal of sport science 2014)

Omega 3, vitamine C en creatine:

Omega-3-vetzuren (visvetzuren) spelen ook een belangrijke rol in het herstelproces, deze hebben een ontstekingsremmende werking. Daarnaast is vitamine C betrokken bij de aanmaak van bindweefsel. Eet dus voldoende vis (tweemaal per week, waarvan één keer vette vis), groente en fruit. Bovendien kan creatinesuppletie bijdragen aan spiermassabehoud en om tijdens de revalidatie weer spiermassa op te bouwen. (refentie: Smith GI et al. American journal of clinical nutrition)

Het is dus zeker aangewezen om aandacht te blijven besteden aan uw voeding tijdens blessures, ook al is dit mentaal soms een grote opgave!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.