Powermeters: Voor en nadelen!

In navolging van onze uiteenzetting over powermeting tijdens de Pulso – Academy reeks infosessies hebben we het nog even over de voor -en nadelen van powermeting. Mensen die na de eerste zon bij de start van het nieuwe voorjaar nog twijfelen over het al dan niet aankopen van dit toestel vinden in onderstaande video en artikel nog wat extra nuttige info.

Bovenstaande video geeft een kleine greep uit de voordelen die verbonden zijn aan wattagemeters en de analyse van de files achteraf. Er zijn er natuurlijk nog wel wat en elke atleet zal meer belang hechten aan het een of andere voor – of nadeel. Hieronder  vind je alvast nog een iets uitgebreidere opsomming van de voor – en nadelen vanuit ons oogpunt.

PRO’s!

„Nauwkeuriger dan hartslag – Rechtstreekse vergelijking van prestatie mogelijk – „Directe verandering van jouw krachtinput – „Pacing strategie mogelijk (triatlon/TT) – „Intensiteit op ongekend parcours inschatten – „Nauwkeurig afwerken intervals/blokken – „Krachtverlies intervals evalueren – „Veldtesten, power profiling – „Race situaties analyseren – „Vermoeidheid evalueren – Calorieverbruik rechtstreeks aflezen – Onafhankelijkheid van slaap, temperatuur, vochtbalans, stress, etc.

CONTRA’s

„Nog steeds prijzig – „Aankoop verbetert niet rechtstreeks je prestatie ( itt vol wiel, licht frame,…) – „Focus op watt zonder lichaamstoestand in rekening te brengen (overtraining!) – „Moeilijk te verwisselen van fiets ( vgl met hartslagmeter) – Extra gewicht bij sommige systemen – Data overload

Vanuit trainingsoogpunt zijn we zeker voorstander van het gebruik van wattagemeters. Daarom moet echter hartslagmeting niet overboord gegooid worden. Zoals in het filmpje gezegd is dit nog steeds een reactie van je lichaam op de arbeid die je levert tijdens het fietsen. Op verschillende momenten zal deze reactie anders zijn (vb stress, vermoeidheid, ..) en dat kan ook veel informatie opleveren over jouw lichamelijke toestand op moment van de training. De combinatie maken tussen beide is dan ook momenteel nog steeds aan te raden, maar als pure prestatieparameter voor de evaluatie van jouw progressie is wattage onklopbaar. Je duwt wat je duwt!

Last but not least: Je bent overtuigd, maar welk toestel ga je kiezen uit alle beschikbare merken en modellen ? Stel jezelf de onderstaande vragen en probeer er voor elk van je opties een goed antwoord op te vinden. Zo kom je uit bij het toestel dat voor jouw gebruik het meest aan te raden is.

  1. Kan ik de wattage meter makkelijk zelf installeren? ( Doe je niks zelf aan de fiets dan is dit al geen probleem natuurlijk!)
  2. Kan ik makkelijk zelf de batterij vervangen wanneer nodig?
  3. Kan ik het toestel makkelijk zelf veranderen van fiets? ( En is dit wel nodig voor je, of heb je slechts 1 trouwe stalen ros?)
  4. Is je wattagemeter bruikbaar tijdens wedstrijden, trainingen of beide? (vb: powertapwiel met uitgesleten cassette op je nieuwe racebolide zal problemen geven …)
  5. Bestaat de mogelijkheid om links  – rechts verschillen op te sporten? ( revalidatie, krachtverschil, …)
  6. Welke accuraatheid wil ik en welke prijs ben ik bereid te betalen voor die accuraatheid?
  7. Wat met de kalibratie van het toestel: zelf doen, opsturen of onnauwkeurige waarden hebben?

Genoeg gelezen, go out and ride!

Matthias

 

Vragen? matthias.boetens@pulso-preventielab.be

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.