Compressiekledij: Prestatiebevorderend vernuft of modieus hebbeding? – Deel 3

Wat is het effect van de kledij op de prestatie?

Doordat het bloed vlotter terugkeert naar het hart, is het einddiastolisch volume van het hart groter (het hart vult zich meer, waardoor het krachtiger kan samentrekken) wat op zijn beurt het slagvolume vergroot. Slagvolume is gelinkt aan prestatie en dus zou compressiekledij wel eens als mechanische doping kunnen worden beschouwd. Echter men heeft dit fenomeen onderzocht en daaruit kwam naar voor dat het slagvolume noch het hartminuutvolume werd beïnvloed. Dit is voornamelijk te wijten aan het kleine oppervlak waarop compressie wordt uitgevoerd (in dit geval kniehoge sokken). Zo eenvoudig wordt de prestatie dus nog niet beïnvloed.

Hoewel de zuurstofsaturatie in het kuitweefsel verbetert met het dragen van de kledij, blijft de loopprestatie ook onveranderd. Dit kwam naar voor uit onderzoek waarbij matig getrainde sporters een loopsessie moesten uitvoeren aan bijna maximale snelheid. Daar bleek dat de tijd tot uitputting aan bijna maximale snelheid van deze sporters nagenoeg niet verschilde als ze al dan niet de compressiekledij (Calfs) droegen. We spreken hier natuurlijk wel slechts over een inspanning van 4 à 5 minuten.

(foto: Pulso atleet Sammy Schotte aan het werk tijdens de Oman Desert Marathon 2016)

Een tijdritprestatie is wel beïnvloedbaar door het dragen van de kledij. Een groep getrainde multisport atleten voerde een 40km tijdrit uit, waarna ze 24uur compressiekledij droegen of gelijkaardig uitziende kledij zonder compressie-effect (placebo). Nadien voerden zij opnieuw een 40km tijdrit uit. Vervolgens werden de groepen omgekeerd (cross-over) zodat iedere sporter zowel met het placebo als met het echte kledingstuk de eerste en tweede tijdrit had afgelegd. Uit dit onderzoek bleek effectief dat het dragen van compressiekledij de prestatie op de 2e tijdrit beïnvloedde. De proefpersonen boekten namelijk een tijdswinst van 1.2% te vergelijken met een gemiddeld wattage dat 3.3% hoger lag. In dit geval is het positieve effect vermoedelijk eerder te zoeken in een beter herstel tussen de tijdritten dan effectief een verbetering van de prestatie an sich. Dit wordt nog eens bevestigd door een onderzoek dat een 1u Time Trial deed uitvoeren met en zonder compressiekledij (dus niet rekening houdend met herstel). Zij kwamen tot de vaststelling dat de prestatie onveranderd bleef.

Verschillende studies hebben prestatie-effecten onderzocht op ondermeer herhaalde sprints, outdoor runs (10km), fietsinspanningen aan 110% van VO2Max en shuttle run testen. Al deze testen toonden geen verbetering aan van de prestatie op zich.
Omdat bovenstaande onderzoeken vaak verschillende merken (zowel kwalitatief goede als slechte) kledij gebruiken en ook verschillende kledingstukken, is het niet altijd makkelijk om het bos door de bomen nog te kunnen zien. Een recente review van de literatuur (2013) analyseerde de resultaten van 31 studies met zowel elite atleten als recreanten als proefpersonen. Uit hun analyse kwam naar voor dat het dragen van compressiekledij een heel klein voordeel met zich meebrengt voor uithoudingsprestaties zoals tijdrijden of tijd tot uitputting bij lopen aan V02Piek snelheid. Al even kleine effecten werden gevonden bij herhaalde sprints (10 tot 60m) en verticale hoogtesprongen. Men kan er dus vanuit gaan dat de pure prestatie slechts licht positief tot niet bevorderd wordt door het dragen van compressiekledij. Echter in topsport maakt een miniem verschil soms het onderscheid tussen het al dan niet halen van een podiumplaats…

Tot volgende week voor Deel 3: “Effect van compressiekledij op het herstel van de sporter.”

Matthias Boetens

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.