Compressiekledij: Prestatiebevorderend vernuft of modieus hebbeding? – Deel 4

Wat is het effect van de kledij op het herstel?

De verbeterde veneuze terugkeer zorgt voor snellere afvoer van metabolieten (tussen – of eindproducten van chemische reacties). Het is bijvoorbeeld aangetoond dat lactaatverwijdering na inspanning vlotter verloopt bij het dragen van de kledij tegenover het niet dragen ervan. Dit impliceert echter geen direct effect op de zuurtegraad van het bloedplasma (pH-waarde). We spreken hier trouwens niet alleen over een betere verwijdering van lactaat, maar mogelijks ook over het vasthouden van lactaat in de actieve spieren. Dit verhoogt op zijn beurt mogelijks het herstel van de glycogeenvoorraden in de spier, gezien lactaat een metaboliet is dat terug kan omgezet worden tot glycogeen. Eenvoudig gezegd: De koolhydraatvoorraad in de spier wordt hierdoor sneller terug aangevuld. Het mechanisme van verbeterde lactaatverwijdering wordt momenteel nog verder onderzocht.

Zoals eerder aangehaald in het artikel brengt training minuscule structurele schade toe aan contractiele elementen in de spier. Deze spierschade, geïnduceerd door training, gaat vaak samen met symptomen zoals tijdelijk verlies van spierkracht en krachtontwikkeling, verminderde range of motion (bewegingsuitslag van de spier), zwelling, pijn of stijfheid en het terugvinden van intracellulaire proteïnes in de bloedbaan. Onderzoek toonde aan dat het dragen van compressiekledij na het sporten of tijdens én na het sporten deze symptomen vermindert. Het dragen van compressiekledij kan dus voordelig zijn indien je dag na dag wil presteren/trainen. Belangrijk hierbij is wel dat je de kledij aandoet binnen de eerste 2u na het stoppen van je inspanning. Ook het dragen van de kledij tijdens lange reizen (vluchten, autoritten) is aangewezen om zwaar aanvoelende benen te vermijden door zwelling of vochtophoping.

Compressiekledij is natuurlijk niet de enige vorm van herstel, zo is er ook ondermeer passieve rust (‘eentje drinken op café’), Cold Water Therapy (CWT, afwisselend het lichaam onderdompelen in koud en warm water), massage, actieve recuperatie (losrijden of lopen). In mijn ogen als trainer is actieve recuperatie nog steeds het beste. Maar hiervoor bestaat niet altijd tijd of er is gewoonweg niet de praktische mogelijkheid. Hetzelfde geldt voor CWT, De nodige infrastructuur is namelijk niet altijd beschikbaar om zomaar eventjes te wisselen tussen een warm en een koud bad direct na je wedstrijd. Ook al is bewezen dat deze recuperatievorm zeer goed werkt, je past ze dus niet zomaar eventjes snel toe. Compressiekledij is dan echt wel een zeer haalbare, herstelstrategie die overal kan toegepast worden. Je trekt gewoon je sokken aan en klaar!

Een interessant onderzoek vergeleek bovenstaande herstelmogelijkheden rechtstreeks met elkaar bij 12 competitierenners in een goed opgezet cross-over design met toewijzing at random. Na een uitputtende belasting (5min fietsen aan 80% en 5min aan 90% van het piekvermogen) kregen ze 15 minuten rust met toepassing van ofwel CWT, compressiekledij of passieve rust. Nadien werd een 5min test uitgevoerd om te kijken naar het maximale gemiddelde vermogen over die 5 minuten. Na het ondergaan van CWT presteerden de renners duidelijk beter (368 Watt) dan na het dragen van compressiekledij (360.5 Watt), wat dan weer significant beter was dan passieve recuperatie (353.8 Watt). In een ander onderzoek met dezelfde herstelstrategieën werd aangetoond dat de spierdoorbloeding een stuk beter was bij CWT (+22.91%) en Compressiekledij (+15.26%) dan bij passieve recuperatie na een 45 minuten durende intervalsessie. Hieruit blijkt dat compressiekledij zeker een goed middel is om te recupereren van inspanning wanneer minder praktische strategieën moeilijk haalbaar of betaalbaar zijn.

Tot volgende week voor het laatste deel: ” Waarop let je bij het kopen van kwalitatieve compressiekledij?”

Matthias Boetens

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *