Compressiekledij: Prestatiebevorderend vernuft of modieus hebbeding? – Deel 5

Waarop let je best bij het kopen?

Niet elke sporter heeft baat bij hetzelfde kledingstuk en bovendien zitten er vaak verschillen tussen de merken qua kledij eigenschappen. Vandaar dat ik hier nog een stukje van mijn artikel wil aan wijden. Zoals eerder vermeld kozen wij bij Pulso-Preventielab voor het merk Compressport, wat niet noodzakelijk wil zeggen dat alle andere merken minder goed of slecht zijn. Wij hebben deze keuze gebaseerd op gelezen onderzoeken, dataresultaten, gesprekken met verkopers en eigen ervaringen.

Vooraleer ik enkele eigenschappen bespreek van de kledij op zich, wil ik nog even meegeven dat de sporter zelf best langsgaat bij een ervaren verkoper om informatie in te winnen over welke kledij nu net wanneer moet gedragen worden. Het is zo dat een zwemmer, die veel kracht levert met de armen, beter gediend zal zijn met een armsleeve dan met quad (dijbeenstuk). Maar het is niet altijd zo duidelijk. Downhill mountainbikers (afdaling) lijken in eerste instantie meer de benen te gebruiken, maar daarbij wordt het schokdempend vermogen van de armen onderschat. En zoals eerder uitgelegd brengen deze schokken (oscillatie) schade toe aan spierstructuren. Ook zij zijn bijvoorbeeld gediend met een armsleeve, ookal gaat het om fietssport. Denk dus goed na voor je iets koopt of overleg met je verkoper/aanspreekpunt voor de juiste kledij te vinden.

Denk hierbij vooral ook niet dat dit type kledij enkel voor topsporters is, de resultaten blijken minstens even positief, zelfs positiever, bij recreatief getrainde atleten. Zeker als we spreken in functie van blessurepreventie. Win dus informatie in over het gebruik ervan, als je twijfelt of je dit al dan niet nodig hebt binnen jouw recreatieve sportbeoefening. En dan volgen nu enkele kledij eigenschappen.

Elasticiteitsindex (hoe goed rekt de stof) is een eerste eigenschap die bepaalde karakteristieken van de kledij bepaalt. Een erg stretchbare stof is beter voor het draagcomfort, maar levert dan weer minder compressie dan de tegenhangers die weinig rekken. Anderzijds zijn de stugge tegenhangers dan weer kledingstukken die een hoge temperatuurstijging veroorzaken in de spier en moeilijker aan te trekken zijn. Op zich dus goed voor in de winter, maar in de zomer kies je dan weer beter voor een ultralight variant. Dit verschil zie je mooi tussen de R2 Calf van Compressport (normale versie) en de R2 Swiss (lichtere versie die meer stretch geeft en lichter is (figuur onder). Denk dus goed na over wat je koopt en in welke temperaturen je meestal aan het sporten bent. Hetzelfde geldt voor de gewone fiets/loopkousen of Fullsocks ter recuperatie. Ze hebben allen ondertussen een Ultralight broertje gekregen bij Compressport, voor in warme omstandigheden.

Gewicht is een tweede belangrijke eigenschap, vooral voor duursporters die de kledij willen gebruiken. Daarbij zien we dat bij vergelijking van 15 toonaangevende merken er toch wel veel verschil zit in gewicht. Bovendien is ook het gewicht in natte toestand (bij regenweer of zweten) vaak nog een belangrijkere factor. Daarbij zie je dat de betere merken (Vb. 2XU, MC David, Compressport =rode balkjes) slechts heel weinig vocht, en dus gewicht, ophouden (figuur onder).

Compressiekwaliteit is ook een belangrijke eigenschap die binnen de meeste merken verschilt. Er werd de voorbije jaren vaak geëxperimenteerd rond welke druk nodig is om voldoende positieve effecten te bekomen, maar die anderzijds niet te hoog is en afknellend werkt. Bovendien is het ook zo dat de druk na veelvuldig gebruik niet mag verloren gaan, hierin speelt het productieproces een grote rol. Vele merken hebben nog naden in de kous/kledij die vaak zorgt voor compressieverlies. Anderen maken gebruik van circulaire productiemachines, die kledingstukken kunnen maken, zoals de Calf van Compressport, zonder naad. Dit uit zich ook in de kwaliteit en bijgevolg in de zuurstofsaturatie van de spier (figuur onder). Bovendien moet je vanzelfsprekend altijd kiezen voor de juiste maat! De maat beïnvloed de compressiesterkte, je laat je dus best opmeten alvorens je tot de aankoop overgaat.

Conclusie

Compressiekledij is een hype die standhoudt, en met reden. Veel onderzoeksresultaten wijzen in de goede richting, zeker als het gaat over blessurepreventie en recuperatiebevordering. Onderzoek naar de effectieve verbetering van tijden op wedstrijden is nog niet eenduidig en slechts heel licht positief.

Iedere sporter, van beginner over recreant tot topper, kan gebaat zijn bij het dragen van deze kledij. Het is echter altijd aan te raden je goed te informeren bij een expert, zodat je steeds de juiste kledij draagt in de juiste omstandigheden. Zowel sport, sportomstandigheden, doel van de kledij als maat van de kledij zijn elementen die je met de expert kan overleggen. Bovendien is een dergelijk kledingstuk geen wondermiddel. Blessures worden in de eerste plaats veroorzaakt door een ondoordachte trainingsopbouw gepaard gaand met slechte techniek, lage belastbaarheid, zwakke core stability. De kledij heeft een ondersteunende functie, maar bovenstaande elementen zijn van primordiaal belang. Een appel eten na een week fastfood maakt je namelijk ook niet gezond…

 

Vragen of opmerkingen? –> matthias.boetens@pulso-preventielab.be

 

Bronnen voor dit 5-delig artikel:

  • Born et al. (2013). Bringing light into the dark: Effects of Compression Clothing on Performance and Recovery. International Journal of Sports Physiology and Performance.
  • Boucourt et al. (2015). Changes in tissue oxygen saturation with calf compression sleeves – before, during and after a cycling exercise. J Sports Med Phys Fitness.
  • De Glanville & Hamlin (2012). Positive effect of lower body compression garments on subsequent 40-km cycling time trial performance. Journal of Strength and Conditioning Research.
  • Dermont et al.(2015). Changes in tissue oxygen saturation in response to different calf compression sleeves. Journal of Sports Medicine.
  • Hill et al. (2013). Compression Garments and recovery from exercise induced muscle damage: a metta-analysis. British Journal of Sports Medicine.
  • Lussiana et al. (2014). Dose-effect response of elastic compression on muscular vibrations. Sci Sports
  • Ménétrier & Tordi (2011). Compression sleeves limit the stride alteration at maximal aerobic velocity. Comput Methods Biomech Biomed Engin.
  • Ménétrier (2014). The use of elastic compression to decrease the risk of injuries. Br J Sports Med.
  • Ménétrier et al. (2014). Effects of recovery using contrast water therapy or compression stockings on subsequent 5-min cycling performance. J Sci Cycling.
  • Ménétrier et al. (2014). Effects of elastic compression during and after the Trail des Forts of Besançon. Kinesither Rev.
  • Ménétrier et al. (2011). Compression sleeves increase tissue oxygen saturation but not running performance. In J Sports Med.
  • Ménétrier et al. (2015). Effects of Three Post-exercise Recovery Treatments on Femoral Artery Blood Flow Kinetics. J Sports Med Phys Fitness.
  • Ravier et al. (2016). Benefits Of Compression Garments Worn During Handball-Specific Circuit On Short-Term Fatigue In Professional Players. J Strength Cond Res.
  • Rimaud et al. (2010). Effects of compression stockings during exercise and recovery on blood lactate kinetics. Eur J Appl Physiol.
  • Scanlan et al. (2008). The effects of wearing lower-body compression garments during endurance cycling. International Journal of Sports Physiology and Performance.
  • Sperlich et al.(2009). Different types of compression clothing do not increase submaximal and maximal endurance performance in well-trained athletes. Journal of Sports Sciences.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.