De Garmin Vector 3 powermeter voor u getest!

Coach Ruben testte voor jullie de nog maar net leverbare Vector 3 powerpedalen. Dit is de nieuwste versie uit de Garmin pedalenreeks, die kan verkregen worden als single power meter (Vector 3S – linker pedaal) of als dual power meter (Vector 3 – beide pedalen). De Vector 3 is de opvolger van de Vector 2 uit 2017 en kent enkele nieuwigheden. De grootste vernieuwing die de Vector 3 ondergaan heeft, is dat deze geen externe ‘pods’ meer nodig heeft. Alles is netjes ingewerkt in de pedaal. Dit maakt installatie nog een stuk gemakkelijker (zie deel ‘installatie’). Het geheel ziet er zo ook cleaner uit dan bij de voorganger.

Gezien het vermogen wordt gemeten via de pedalen, is de foutenmarge een stuk kleiner. Je meet namelijks rechtstreeks op de plaats waar de kracht tussen mens en machine worden overgebracht, in tegenstelling tot enkele andere powersystemen. Garmin zelf spreekt hier over een nauwkeurigheid van 1%. Deze nauwkeurigheid werd extra getest, en goed bevonden, in het artikel van DC Rainmaker. Een autoriteit die alle mogelijke snufjes in de sport aan uitgebreide en kritische testen onderwerpt. Verder in dit artikel zullen we wat dieper ingaan op de ervaringen van coach Ruben, in de eerste week dat hij de Garmin Vector 3 gebruikte.

Installatie
Het monteren van de pedalen op de fiets is héél eenvoudig. Je reinigt de cranckarm, doet wat montagevet rond de schroefdraad en je schroeft de pedalen vast. De bijgeleverde ‘Quick-start guide’ toont je stap voor stap duidelijk hoe het moet. Span de pedalen aan tot deze stevig vast zitten. Garmin stelt hier 34Nm voor, maar heb je geen momentsleutel kan je dit perfect op het gevoel doen. Bij aankoop in Pulso-Preventielab verzorgen wij graag de installatie voor je. Algemeen geldt wel dat te zacht aanspannen van de pedalen de foutenmarge op het wattage vergroot.

Belangrijke opmerkingen:
– Controleer of de binnenkant van de pedaalas niet tegen de ketting of fietskader komt. Indien deze minder dan 2mm van elkaar verwijderd zijn gebruik je best de bijgeleverde spacers.
– De pedalen zijn enkel compatibel met Keo schoenplaatjes. Bij elke set worden rode Keo-schoenplaatjes meegeleverd. Maar je kan natuurlijk even goed jouw huidige Keo plaatjes blijven gebruiken.
– Na installatie link je de pedalen best meteen even met je Garmin Connect-app op je GSM. Dit is héél eenvoudig omdat de Vector 3 pedalen over zowel ANT+ als Bluetooth Smart beschikken (wat het ook compatibel maakt met onder meer Zwift).

Testrit
Vóór de rit: Wek je pedalen op door 1x met de cranck rond te draaien. Je zet je Garmin Edge toestel aan en kalibreert de vermogenssensor. Kalibratie OK? Start je training.
Er zijn nieuwe gegevensschermen beschikbaar op je Garmin Edge toestel, zoals de cycling dynamics. Hierop zie je links-rechtsverhoudingen, wattages,… (zie deel ‘cycling dynamics’).

Tijdens de rit: Tijdens het fietsen zie je nu nog meer gegevens die je informatie geven over de inspanning die je op dat moment levert. Maar je kan er ook effectief mee aan het werk. Wat een heel leuke toevoeging is, is de ‘tijd zittend’ en ‘tijd staand’. Het geeft je informatie over hoe lang je op je trappers loopt, of in het zadel zit. Zo kan je dit bijvoorbeeld integreren in een oefening, waarbij je  30s staand – en 30s zittend fietst. Het is een leuke toevoeging aan je duurtraining.

Na de rit: Na je training krijg je héél veel informatie over je training. Zo zie je op welk moment je het meeste kracht geleverd hebt tijdens de trapbeweging, waar je duwt op je pedaal, links-rechts verdeling,… Wat ons brengt bij de ‘cycling dynamics’.

Cycling dynamics (fietsdynamica)
De cycling dynamics geven je meer informatie over je trapbeweging. Naast de standaard cadans en vermogen, kan je hier ook gaan kijken naar welk moment in de trapbeweging je het meeste vermogen levert, alsook over het aantal graden dat je vermogen levert. Even illustreren…

Ruben werkte een training af op de rollen met enkele blokken aan hoger wattage.
Als we de totale training bekijken zien we dat Ruben rechts (72°-115° = 43°) een iets korter moment heeft waarop hij zijn piekvermogen levert dan links (69°-117° = 48°). Ook de totale lengte van de trapbeweging is rechts (0°-202.5° = 202,5°) iets korter dan links (1,41°-208,13° = 206,72°). Dit is waarschijnlijk dan ook de oorzaak van het kleine verschil die we zien in balans tussen links en rechts. Is dit verschil de moeite om specifiek te gaan bijwerken? Nee. Uit de IDXA Bodyscan bij Pulso-Preventielab bleek dat er bij Ruben een klein beenlengteverschil is, wat reeds de oorzaak kan zijn van dit kleine verschil in balans. Een andere oorzaak kan zijn dat Ruben zijn bekken licht gekanteld is. Al er een groter verschil is, moet dit steeds individueel bekeken en besproken worden. Er moet namelijk rekening gehouden worden met alle factoren alvorens er aanpassingen worden gedaan bij het zien van afwijkende cijfers.

Als we dan kijken naar de verdeling tijdens de blokken aan hoger vermogen, dan zagen we dat de totale trapbeweging waar vermogen geleverd wordt, een beetje werd verlengd. Aan het moment van piekvermogen werd weinig veranderd. Een andere ‘cycling dynamic’ die kan bekeken worden is de platform-center offset (PCO). Hierbij wordt in millimeter uitgedrukt hoe ver je naast het centrum van de pedaal duwt. Als we kijken naar een rit op de weg, dan kregen we bovenstaand beeld. Wat zien we? Ruben trapt met zijn linkervoet gemiddeld 1mm naar binnen ten opzichte van het midden van zijn pedaal. Rechts daarentegen trapt hij 6mm rechts van het midden van zijn pedaal. Is dit een groot verschil? Is bijsturing nodig? We gingen op onderzoek uit…

Uit literatuur blijkt dat het belangrijk is om in eerste instantie te kijken of de PCO (mm) consistent gelijk blijft, of deze verandert wanneer er blokken aan hogere wattage, cadans of rechtstaand gedaan worden. We zagen dat de druk iets meer naar de binnenkant van de voet ging bij blokken aan hoger wattage. Maar dit verschil was niet groot genoeg om verder mee aan de slag te gaan.
Ruben gaf wel aan dat hij tijdens de wedstrijd vaak een slapend gevoel heeft aan de buitenkant van zijn rechter voet. Wat we zien op bovenstaand beeld kan wel een verklaring zijn voor dat slapend gevoel, omdat hij meer op de buitenkant van zijn voet duwt. Een kleine aanpassing van de schoenplaatjes kan hier dus eventueel nuttig zijn. Uit literatuur blijkt dat de PCO berekening gevoelig is voor veranderingen in de krachtsensoren. De kleinste aanpassing in de schoenplaatjes kan dus een groot wezenlijk verschil geven in PCO. Het schoenplaatje minder dan een millimeter naar buiten verplaatsen op de schoen kan dus al de oplossing zijn voor Ruben zijn slapende voet. Maar het is en blijft belangrijk om je niet dood te staren op de cijfers. Als deze consistent zijn en je hebt geen pijn of blessures hebt door het fietsen is het geen noodzaak om meteen aanpassingen te doen.

Algemene bevindingen
Ruben kon de data van de Garmin Vector 3 ook vergelijken met zijn SRM vermogensmeter. Alle ritten die hij tot nu toe deed gaven over het geheel van de training een verschil van 2-5 Watt in gemiddeld vermogen tussen beide toestellen. Dit is perfect gelijk als je in rekening brengt dat de Vector pedalen je vermogen links en rechts optellen.  Net als in de uitgebreide review van DC Rainmaker is ons besluit dat de nauwkeurigheid van 1% die Garmin aangeeft, een betrouwbare inschatting is.

De Garmin Vector geeft betrouwbare waarden, die kunnen helpen om bepaalde blessures aan te pakken, maar dit is niet waterdicht. Blijf zeker ook luisteren naar je lichaam, ga niet blindelings aanpassingen doen omdat je afwijkende of assymetrische waarden ziet verschijnen. Overleg met je coach, bikefitter of kinesist (osteopaat) en ga dan indien nodig over tot aanpassingen. De installatie van de pedalen en het verplaatsen naar andere fietsen is héél eenvoudig zelf uit te voeren. Ons algemene besluit is dan ook dat de nieuwe Garmin Vector 3 prijs-kwaliteit zeker een aanrader is voor elke fietser (recreatief én competitief) die meer uit zijn training wil halen om zijn/haar doelen te bereiken.

Literatuur
http://newsroom.garmin.com/press-release/fitness/introducing-cycling-dynamics-garmin-–-revolutionary-cycling-metrics-vector-pow
https://www.garmin.com/en-US/cyclingdynamics/
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/vector3/EN-US/GUID-4FA5F58D-59EE-46E3-8B53-BAB28F8AB27D.html
https://www.dcrainmaker.com/2017/11/garmin-vector-3-power-meter-review.html
https://forums.garmin.com/forum/into-sports/cycling/vector/102396-pco-inaccurate

Vragen? Aarzel niet om contact op te nemen
Ruben.vanderhaeghen@pulso-preventielab.be
0479/47.92.05

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *