Atleten in de kijker: Jogging Club Waregem presteert sterk op marathon in Amsterdam

Marathon van Amsterdam: Onze eerste keer met lactaattesten en schema’s

Nadat we met Pulso reeds een paar lactaattesten met de hele groep achter de rug hadden, kwam stilaan het idee om eens op een marathon voor te bereiden op basis van een schema. Tot dan had iedereen binnen de club zichzelf zo goed als mogelijk begeleid via zelf gevonden schema’s, gedownload op internet of gekregen via een vriend marathon loper in combinatie met de loopzones die ze kregen op de lactaattesten. Toen ik het idee voorstelde aan de club waren direct een paar leden verkocht. Op die manier waren er 18 enthousiastelingen, waarvan 10 een marathon en 8 een halve marathon inplanden voor 21 oktober in Amsterdam.

Met deze vraag stapte ik af op Pulso om te bekijken wat de beste oplossing was. Matthias stelde me een aantal opties voor, elk met hun prijs, voor – en nadelen. Ofwel koos iedereen voor een individueel schema, ofwel konden er ook schema’s opgemaakt worden voor de gehele groep opgesplitst in halve en volledige marathon. Hij wees me er ook direct op dat de schema’s opgemaakt werden met als basisidee dat iedereen de (halve) marathon zou uitlopen zonder problemen en vooral dat iedereen blessurevrij aan de start zou komen. Tijd was van geen belang. Mijn vraag om schema’s op te maken volgens geschatte eindtijd ving dus bot, omdat hier dan echt wel meer individueel moet gewerkt worden. Bovendien werd me door Pulso aangeraden schema’s op te stellen voor een minimum periode van 6 maanden om een blessurevrije en correcte opbouw te kunnen voorzien. Probleem hiervoor echter was de vraag hoeveel keer per week er dan wel moest worden getraind? Twee trainingen stonden vast: Op dinsdag trainden we met de club op de atletiekpiste en op donderdag liepen we ook samen. Bovendien liepen ook veel deelnemers tijdens het weekend een lange duurloop. Uiteindelijk werd een gemene deler gevonden van 4 trainingen per week.

Twee schema’s werden door de club aangekocht. Namelijk een voorbereiding voor de marathon en voor de halve marathon. Matthias integreerde ook de wedstrijden en groepstrainingen die we met de club afwerkten gedurende de voorbereidingsperiode. Op die manier kregen we de kans om eindelijk te trainen volgens de resultaten van onze lactaattesten, want de schema’s werden ook opgemaakt op basis van de verschillende zone’s. Als coach was het dus vrij eenvoudig om richtlijnen te geven tijdens de groepstrainingen, op basis van de zones die vermeld werden in het schema (REG, LSD, ID, ED, OT, IIL en IIK). Bovendien werden er ook core stability oefeningen ingebouwd in onze voorbereiding. Die oefeningen kregen we ook uitvoerig gedocumenteerd van Pulso. Een andere nieuwigheid voor de leden was de integratie van squat jumps in het schema, iets wat we vooraf nog nooit hadden gehoord, laat staan toegepast tijdens de voorbereiding.

Op 1 mei gingen we van start met de beide schema’s. Groot voordeel was dat we samen de oefeningen deden en dus m.a.w. samen hebben afgezien op training. Al gauw vormden er zich groepjes die min of meer in dezelfde zones trainden. Zes maanden lijkt veel maar met genoeg recuperatie tussen de trainingen was deze voorbereiding heel goed vol te houden. Natuurlijk werden de trainingen intensiever, maar door het geleidelijk opbouwen van de trainingsarbeid viel de inspanning nogal mee. Bovendien was het samen trainen een niet te onderschatten motivator voor velen van ons. Ik merkte wel dat sommige atleten niet konden weerstaan aan de verleiding om toch meer te trainen dan voorzien. Uiteraard is dit een persoonlijke keuze die iedereen zelf wel aanvoelt. De ene atleet kan immers meer belasting aan dan de andere. Op te merken valt echter dat in de schema’s de nodige recuperatie- en taperingstijd werden ingebouwd.

Persoonlijk heb ik slechts in 2 weken de trainingsarbeid van 4 naar 6 dagen gebracht (5 weken vóór de marathon), maar al gauw merkte ik dat de verhoogde trainingsarbeid mijn recuperatie niet ten goede kwam. Op het einde van het schema werkten we ook de lange duurlopen in LSD gezamenlijk af. Wellicht omwille van vermoeidheid merkte ik dat bepaalde atleten boven hun hartslag trainden. Duurlopen werkt men dus best af met atleten die ongeveer dezelfde snelheid in een bepaalde zone aankunnen. Tijdens de duurlopen waren ook de versnellingen in ID een nieuwigheid voor ons (bvb 3 x 8’ blokken afwisselend in ID-ED tempo).

En dan kwam het weekend van de wedstrijd!! Iedereen keek er hoopvol naar uit. Ik liep, in principe (zet ik er voor alle zekerheid bij), mijn laatste marathon. Mijn doel was om een tijd te halen die dicht aanleunde bij de 3u34’31” van mijn eerste marathon in 2001. Voor mijn 19 voorgaande marathons  trainde ik 6 keer per week gedurende 12 weken en kwam zo aan een goeie 1000km voorbereiding. En alhoewel het gevoel goed was, kon ik mij  niet van de indruk ontdoen dat ik te weinig had getraind (op 24 weken 1265km). Niets was echter minder waar. Mijn marathon heb ik kunnen afwerken in 3u37’21”. Hiermee eindigde ik op plaats 25 op 253 in mijn leeftijdscategorie (+60) en 3190ste overall op 12135 deelnemers. Op 17 jaar boette ik slechts 3’ in.

Het voornaamste echter is dat ik dankzij het schema van Pulso mijn marathon op een veel efficiëntere manier heb kunnen voorbereiden en nu een schema heb dat precies voldoet aan de verhouding trainingsarbeid/recuperatie, iets wat op mijn leeftijd (63) heel belangrijk wordt. Mijn voornemen om te stoppen met marathons heeft dus een flinke knauw gekregen dankzij de begeleiding van Pulso en wie weet sta ik volgend jaar opnieuw tussen de bende jonge veulens aan de start van mijn 21ste marathon !!

Van onze hele groep werkten 2 leden hun eerste marathon af zonder problemen, een 4-tal leden verbeterde hun PR op de marathon of op de halve marathon. De anderen liepen inderdaad zoals voorspeld door Pulso hun wedstrijd uit zonder enige problemen.

Dank aan Pulso dus en we horen of zien elkaar nog wel voor een andere uitdaging !!

Eddy Desmet

Joggingclub Waregem

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.