BeschrijvingAdvies
Verkoop prijs
BikefittingPro Bikefit incl. zadeldrukmeting en afstellen schoenplaatjes:
Volwassenen
Jeugd
€ 225
€ 150
Gedeeltelijke fittingZadeldrukmeting
Afstellen schoenplaatjes
€ 75
€ 50
FramemaatbepalingBepaling van de ideale framemaat voor aankoop van een fiets€ 50

Fietspositionering

De ideale fietstocht is een optimale kruisbestuiving tussen mens en materiaal. Anders gezegd: renner en fiets zijn danspartners. Het doel: een maximum aan kracht en minimum aan weerstand en blessures.

Bij Pulso-Preventielab kan je terecht voor een gedetailleerde bike fitting van zowel racefiets, mountainbike als triatlonfiets. Wij brengen mens en machine op één lijn.

Klachten bij foutieve fietspositie

De ontstane kwalen worden veroorzaakt door overbelasting, niet zelden gepaard met lichamelijke asymmetrie. De klachten zijn zesvoudig.

  1. Lage rugklachten
    Uit onderzoek blijkt 65 procent van de ongemakken zich te situeren in de lage rug. De klachten ontstaan wanneer de afstand tussen zadel en stuur te kort is of wanneer het hoogteverschil tussen beide te groot is. Ook een verschil in beenlengte is bepalend. Bij ongeveer de helft van de fietsers is sprake van een beenlengteverschil. Een juiste fietspositionering kan daardoor lage rugklachten verminderen.
  2. Knie- en bovenbeenproblemen
    Knie- en beenproblemen maken 18 procent uit van de fietsongemakken. De belangrijkste oorzaak is een verkeerd ingestelde zadelhoogte. Een te hoog zadel geeft letsels aan de buitenkant van de knieschijf. Een te laag zadel zorgt voor overbelasting in de streek van de knieschijf en het bovenbeen. Ook hier is een beenlengteverschil mogelijk de letselbron. Een juiste fietspositionering kan daardoor knie – en bovenbeenklachten verminderen.
  3. Nek- en schouderpijn
    Nek- en schouderpijn, eventueel gepaard met lage rugpijn, treedt op wanneer de afstand tussen zadel en stuur te kort of te lang is. Ook de breedte van het stuur speelt een belangrijke rol. Is de oorzaak van fysieke aard, dan wordt gedacht aan een verschil in armlengte. Tijdens een bikefitting wordt er uitgemeten wat voor u de ideale stuurbreedte is.
  4. Zitvlakproblemen
    Zitvlakproblemen zijn grotendeels te wijten aan een gebrek aan fietskilometers en verkeerde zadelkeuze. Een niet-horizontaal staand zadel leidt tot zit- en rugklachten. Bij beenlengteverschil of bekkenscheefstand ontstaat een ongelijke zadeldruk, met zitklachten tot gevolg. Via drukpuntsystemen kijken we wat het meest geschikte zadel is.
  5. Voet- en enkelpijn
    Een te lage zadelstand veroorzaakt een pijnlijke achillespees en kuitspier. Ook wanneer het schoenplaatje te ver naar voren is geplaatst, treedt belasting van de achillespees en kuitspier op. Ook koude of tintelende voeten kunnen verbeteren door een juiste bikefit.
  6. Pols- en handongemak
    Een foutieve instelling van het stuur resulteert in pols- en handproblemen. Een te grote afstand tussen zadel en stuur zorgt ervoor dat een te hoog lichaamsgewicht op hand en pols steunt. Ook een armlengteverschil kan aan de basis liggen van pols- en handongemak.
    Een foutieve instelling van het stuur resulteert in pols- en handproblemen. Een te grote afstand tussen zadel en stuur zorgt ervoor dat een te hoog lichaamsgewicht op hand en pols steunt. Ook een armlengteverschil kan aan de basis liggen van pols- en handongemak.

Je merkt het: een correcte fietspositionering is van cruciaal belang, zowel voor je fietsplezier, je prestaties als voor je gezondheid. 

Optimaliseer je fietspositie bij Pulso-Preventielab
Pulso-Preventielab optimaliseert je fietspositie aan de hand van de Precision Fit methode. Deze telt zes stappen, telkens met aandacht voor de drie therapeutische stadia: probleemdetectie, herstel en blessurepreventie.

Stappenplan fietspositionering

Stap 1: Kennismakingsgesprek
We luisteren naar je verhaal en toetsen doelstellingen af. We bespreken eventuele problemen en peilen naar je blessure geschiedenis.

Stap 2: Lichaamsscreening
Er gebeurt een totale lichaamsscreening. Hierbij detecteren we lichamelijke asymmetrie. We hebben aandacht voor voeten (lengte, breedte en booglengte), knieën, heupen (bekkenhoogte), armen, rug en schouders en bepalen de binnenbeenlengte en zadelmaat. Daarna testen we de kromming van de rug, flexibiliteit van de borst en beweeglijkheid van benen en heupen.

Stap 3: Afstelling schoenplaatjes
Op basis van de voetmeting wordt je schoen afgesteld. De schoenplaatjes worden zo geplaatst dat voet- en enkelpijn worden vermeden.

Stap 4: Analyse van de huidige fietspositie
Er volgt een analyse van je begin fietshouding. We bestuderen het onderlichaam (zadel) en bovenlichaam (stand van het stuur).

Stap 5: Aanpassing fietspositie 
Bij een lage trapfrequentie stellen we de zadelhoogte en lengtestand van het zadel af. We bepalen de breedte, drop en reikwijdte van het stuur, evenals de lengte en hoek van de stuurpen. Bij triatleten focussen we zowel op de drop, reikwijdte en breedte van de armkussens als de lengte van de extensies.

Stap 6: Feedback
We vertellen na afloop waar de problemen zich situeerden en lichten de gebeurde aanpassingen toe.

Team

Alphonse Vermote

Alphonse Vermote

Bikefitting & Spinning